تومان ۰ 0
سبد خرید
گل برگ انجیری

گل برگ انجیری از خانواده شیپوری می باشد و بیشتر در جنوب مکزیک، کلمبیا و همچنین پاناما یافت می شود.

گل برگ انجیری مانند هر گیاهی دیگری ممکن است دچار بیماری و یا آفت شود و از بین برود.با مطالعه مقاله زیر با نگهداری برگ انجیری و مشکلات آن بیشتر آشنا شوید.

یکی از نکات مهم در رابطه با گیاهان، اطمینان از سالم بودن آن ها هنگام خرید است.بنابراین هنگام خرید برگ انجیری یا هرگیاه دیگر از سلامت کامل اندام های گیاه (برگ، ریشه، ساقه) مطمئن شوید.

۱_نور مناسب : مناسب ترین نور برای این گیاه نور زیاد اما غیر مستقیم آفتاب است.در نتیجه بهترین مکان برای آن، کنار پنجره های آفتاب گیر است.اگر گیاه در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، برگ ها و ساقه های آن دچار آفتاب سوختگی شده و از بین می روند.این گیاه در نیم سایه رشد خوبی دارد و آسیب نمی بیند.

۲_نحوه آبیاری مناسب : برای آبیاری این گیاه، بهتر است سطح خاک گلدان به اندازه ۲ تا ۳ بند انگشت بین هر آبیاری خشک شود.در تابستان گل برگ انجیری علاوه بر اینکه هر ۳ الی ۴ روز باید آبیاری شود به غبار پاشی نیز نیاز دارد.اما در فصل زمستان که دمای هوا افت می کند، هر ده روز یک بار به گیاه آب دهید.آبدهی کم در فصول سرد موجب افزایش مقاومت گیاه در برابر سرما می شود.

۳_خاک مناسب : بهترین و مناسب ترین خاک برای گل برگ انجیری خاک سبک است.زیرا آب به راحتی از آن عبور می کند. خاک کمپوست و یا مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و کود آلی برای این گیاه بسیار مناسب است.

۴_رطوبت مورد نیاز : گل برگ انجیری دوستدار رطوبت است و به طور معمول به رطوبتی بین ۵۰ الی ۷۰ درصد نیاز دارد.برای این کار شما حتما باید جزیره ای برای این گیاه درست کنید.جزیره به این صورت است که در زیرگلدانی سنگریزه ریخته و سپس در زیرگلدان آب می ریزیم تا رطوبت گیاه تامیین شود.زمانی که هوا گرم است می توانید برای افزایش رطوبت هفته ای ۲ الی ۳ بار غبارپاشی انجام دهید.

در فصول سرد هم گیاه هرهفته به اسپری آب نیاز دارد.

۵_کوددهی گیاه : برگ انجیری نیز مانند هر گیاه دیگری برای رشد به تغذیه نیاز دارد.به طور کلی کوددهی به صورت ماهیانه برای این گیاه کافی است.برای کوددهی حتما از روی دستورالعمل درج شده پیروی کنید تا مشکلی برای گیاه به وجود نیاید.برگ انجیری به کود های فسفری نیاز کمتری دارد زیرا این کود در رشد و نمو گیاه اثر معکوس دارد. تجربه نشان داده کود کریستانول با گیاه سازگاری دارد و برای گیاه مناسب است. و هیچ گونه ضرری برای گیاه نمی تواند داشته باشد.علاوه بر این کود سی بیست نیز برای این گیاه توصیه می شود.

۶_زرد شدن و ریختن برگ ها : از مشکلات برگ انجیری می توان به زرد شدن برگ ها اشاره کرد که انواع مختلفی دارد.اگر فقط نوک برگ ها زرد شوند نشان دهنده خشکی هوا است پس دقت کنیداین گل را در مکانی نگهداری کنید که محیط آن خشک نباشد.اگر فقط برگ های قدیمی زرد شوند به علت کمبود مواد مغذی است و باید کوددهی انجام دهید.اگر همه برگ های گیاه شروع به زرد شدن و ریختن کنند، مشکل از آبیاری زیاد و زهکشی نامناسب است.درنتیجه تا خشک نشدن خاک از آبیاری مجدد خودداری کنید.

زمانی که آبیاری بیشتر از نیاز گیاه باشد، ریشه ها در آب غرق شده و دچار خفگی می شوند. و برگ ها  به دلیل نرسیدن اکسیژن، زرد و قهوه ای شده و می ریزند. این مشکل از برگ های پایینی و نزدیک به ریشه آغاز می شود.درصورتی که از زمان و مقدار آبیاری اطمینان داشته باشید، ممکن است این مشکل از کمبود مواد غذایی گیاه در خاک نیز باشد.به منظور تقویت برگ انجیری هر دو هفته یکبار آن را با کود مناسب تغذیه کنید.

۷_کوچک بودن برگ ها و نبود شکاف در برگ های جدید : نبود شکاف در برگ های جدید دلایل مختلفی دارد.ازجمله دلایل مهم، کمبود نور و رطوبت است. درصورتی که گیاه نور و رطوبت کافی نداشته باشد. نمی تواند انرژی لازم برای پهن و بزرگ شدن برگ ها را کسب کند. و این کمبود با حذف بریدگی ها نمایان می شود.ممکن است گیاه گونه ای دیگر از برگ انجیری بوده و نبود شکاف در آن طبیعی باشد. همچنین برگ های جوان ممکن است بدون شکاف یا با شکاف کم رشد کنند. و هرچه سن گیاه بیشتر شود شکاف ها نیز بیشتر خواهد شد.

مراقب باشید هرگز ریشه های هوایی در برگ انجیری های بلند را قطع نکنید. بلکه آن ها را در یک قیم خزه دار فرو کنید. تا رطوبت آن حفظ شده وگیاه رشد بهتر و برگ های زیبا تری داشته باشد.در شرایط مساعد محیطی نه تنها برگ های درشتی روی گیاه ایجاد می شود، بلکه تمام گیاه بزرگ شود.

۸_بروز لکه های قهوه ای روی برگ : اگر نوک برگ ها قهوه ای شوند نشانه از رطوبت کم و خشکی هواست و گیاه به آبیاری و اسپری آب احتیاج دارد.در بعضی موارد غبارپاشی در آفتاب سوزان سبب بروز این مشکل می شود.بهتر است. برای افزایش رطوبت از روش جزیره استفاده کنید. ویا برای انجام عمل غبارپاشی آن را در سایه انجام دهید. تا نور خورشید برگ های خیس را نسوزاند.

ممکن است لکه های قهوه ای به علت بیماری های قارچی باشد. که در اثر مرطوب ماندن برگ ها، زهکشی نامناسب و وجود برگ های بیمار روی خاک ایجاد می شوند.برای درمان آن از قارچ کش ها استفاده کنید. و در صورت زیاد بودن تعداد برگ های لکه دار، برگ ها را جدا کرده و دور بیندازید.

۹_بروز لکه های سیاه به شکل زخم روی برگ : نشان دهنده سرمازدگی گیاه است. درصورتی که برگ انجیری در معرض هوای خیلی سرد قرار بگیرد. لکه های سیاه روی برگ ها نمایان می شود. که به مرور بیشتر شده و سبب از بین رفتن برگ ها می شود.فورا گیاه را به  محل گرم تری منتقل کنید.پس بهتر است. در روزه های سرد از قرار دادن برگ انجیری در تراس، راهرو و یا نزدیک پنجره های غربی خودداری کنید.

۱۰_خشک شدن ریشه های نا به جا : ریشه های نا به جا همان ریشه ها هوایی گیاه هستند که گیاه از طریق آن ها هم تغذیه می کند.ریشه های هوایی به تغذیه و تکیه گاه خزه دار نیاز دارند.بهترین کار برای جلوگیری از خشک شدن ریشه ها، نصب یک قیم خزه دار است تا ریشه ها با سمت آن هدایت شوند.همچنین میتوان از دستگاه بخور برای افزایش رطوبت استفاده کرد.

۱۱_تمیز کردن برگ های گیاه : تمیز کردن برگ های گیاه به ویژه گیاهانی که برگ های بزرگی دارند بسیار مفید است.شما می توانید در ماه یک یا دو بار برگ های گیاه خود را با دستمال یا پارچه مرطوب تمیز کنید. برای براق کردن برگ ها می توانید از مواد براق کننده یک بار در ماه استفاده کنید. اما بهتر است از مخلوط آب و شیر برای براق کردن استفاده کنید. که هیچ ضرری برای گیاه ندارد.

۱۲_تعویض گلدان و قلمه گرفتن : بهترین فصل برای قلمه زنی و تعویض گلدان این گیاه فصل بهار می باشد.دقت کنید که هرسال نسبت به تعویض گلدان گیاه خود اقدام کنید‌.درصورتی که برگ ها بعد از تعویض گلدان بی حال شده باشند ممکن است. به دلیل وارد شدن تنش به ریشه باشد.بعد از تنش تعویض گلدان،برخی از برگ ها بی حال و زرد شده. و سپس می ریزند.بعد از بروز این مشکل گیاه را در محل مناسبی قرار دهید. تا ریشه ترمیم شود. و برگ های جدید نمایان شوند.

در این مدت اصلا اقدام به کوددهی برای گیاه نکنید.اگر گیاهتان به حالت اولیه برنگشت به معنای از بین رفتن ریشه است. و باید از گیاهتان قلمه بگیرید.برای قلمه زنی،ساقه ها را انتخاب کنید. که ۳تا گره داشته باشد. اگر پایه های مادری در محلی سایه اما روشن با نور آفتاب پرورش یابند می توان تمامی مدت سال از آن ها قلمه گرفت.

در طول مدت بهار و تابستان و پاییز می توان از روی هر پایه ی مادری دو قلمه ساقه و درصورتی که پایه ها در گلخانه و در خاک مناسبی باشند، چهار قلمه ساقه گرفت.برای رشد و نمو قلمه ها درجه حرارت محیط باید حدود ۲۸ درجه و رطوبت نسبی در حد اشباع باشد.همچنین بستر کاشت باید از خاکی سبک مثلا ترکیب سه چهارم تورب، یک چهارم ماسه و یا دو سوم خاک برگ پوسیده و یک سوم ماسه تشکیل یابد.به خاک گلدان باید کود دامی اضافه شود. و ریشه های نا به جا برای تغذیه باید با سطح خاک در تماس باشد.

۱۳_کنه تار عنکبوتی : اگر برگ ها رنگ پریده بوده و سطح زیرین آن دارای تارعنکبوت باشد. نشان از کنه قرمز است.درصورت وجود کنه بعد از مدتی برگ ها دچار ریزش می شوند.با افزایش برگ های آلوده و همه گیر شدن گیاه هر دو هفته یکبار گیاه را سمپاشی کنید.برای مبارزه با این آفت باید از سموم سیستماتیک استفاده کنید.

۱۴_شپشک آردآلود : فعالیت و خسارت این آفت با ترشح شدید عسلک همراه است.

این آفت با ترشح عسلک موجب از بین رفتن زیبایی گیاه به لحاظ پوشش مومی و جذب قارچ های ساپروفیت،زردی و ریزش برگ ها و کاهش فتوسنتز نیز می شود.عسلک ماده ای بسیار مورد علاقه مورچه ها است بنابراین مورچه ها برای ادامه مصرف این ماده از شپشک ها به نحوی در برابر سایر حشرات شکارچی محافظت می کنند.

برای از بین بردن شپشک میتوان از انواع روش های خانگی مانند ترکیب آب و الکل یا آب و مایع ظرفشویی استفاده کرد.

نویسنده: سیده فاطمه کیانی – کارشناس بخش محتوای آموزشی

منبع: مجموعه گل باکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!