تومان ۰ 0
سبد خرید
گیاهان گوشت خوار

تا کنون حدود ۵۰۰ گونه گیاه، شناسایی شده است. که از حشرات و دیگر جانوران تغذیه می کنند. گیاهان گوشتخوار اشکال، اندازه و رنگ های متفاوتی دارند. طول بعضی از آن ها حدود چند میلی متر و اندازه بعضی از آن ها حدود ۵۰ سانتی متر است.

اغلب گیاهان گوشتخوار در زمین های اسیدی و باتلاقی زندگی می کنند. که نیتروژن کمتری دارند. و چون نیتروژن برای گیاهان بسیار ضروری است. احتمالا آن ها به گوشتخواری روی آورده اند تا از این طریق نیاز خود را برآورده کنند.

در این مقاله با تعدادی از گیاهان گوشتخوار و نحوه نگهداری آن ها آشنا می شویم.

۱_ونوس حشره خوار : یکی از معروف ترین گیاهان گوشتخوار می باشد که اگر دفعه اولی باشد که شکار یک حشره توسط این گیاه را ببینید، هیجان زده می شوید.

زیستگاه این گیاه مناطق گرم و مرطوب آمریکا می باشد. این گیاه معمولا بین ۳ تا ۸ برگ دارد و طول ساقه های آن به ۲ تا ۱۰ سانتی متر می رسد.سرعت بسته شدن برگ ها هنگامی که تحریک می شوند بستگی به برخی از شرایط محیطی همانند رطوبت، میزان نور ، اندازه حشره و بطور کل سلامت عمومی گیاه دارد. گیاه ونوس به ۱۲ ساعت نور در روز نیاز دارد که از این ۱۲ ساعت اگر حداقل ۴ ساعت نور مستقیم باشد. ونوس  رشد مناسبی خواهد داشت. البته نور مستقیم نباید آفتاب داغ باشد. برای مثال در ماه های گرم سال می توان گیاه را در قسمت شرقی یا غربی خانه قرار داد که در ساعات اولیه روز از نور مستقیم بهره مند شوند. اگر گیاه در مکانی است که نمی تواند نور طبیعی دریافت کند. می توانید از لامپ های فلورسنت سرد برای تامین نور مورد نیاز گیاه استفاده کنید.

دمای مناسب برای نگهدای این گیاه ۷ تا ۳۶ درجه سانتی گراد می باشد. هرچه دما کمتر باشد. سرعت باز و بسته شدن گیاه هنگام شکار کمتر است.

برای آبیاری حتما از آب مقطر یا آب تصفیه شده استفاده کنید.آب های معدنی برای گیاه شما مضرند. و به سرعت گیاه شما را مسموم می کنند.

از آنجایی که گیاه ونوس، باتلاقی محسوب می شوند، رطوبت آن ها همیشه باید حفظ شود.

گیاه ونوس در خاک های دارای فقر غذایی به ویژه نیتروژن و فسفر، مانند مانداب اسیدی و باتلاق ها سازگاری بیشتری دارد و بهتر رشد می کند. اگر گیاه را در خاک غنی بکاریم و در کوددهی آن اصرار بورزیم نتیجه ای جز از بین رفتن تدریجی گیاه نیست.

گیاه ونوس در طول پاییز و زمستان به مدت ۳  تا ۵ ماه دوره استراحت دارد. در طی دوران استراحت این گیاه مکانی با دمای کمتر و نور کمتر را تحمل می کند. در دوران استراحت، دمای روز تا ۲۶ درجه و دمای شب بین ۰ تا ۱۳ درجه  باید باشد.

۲_دروزا : گیاه حشره خوار دروزا تقریبا ۲۰۰ گونه دارد. این گیاه در همه جای نقاط جهان به جز قطب جنوب قابل پرورش و نگهداری است. دروزا به طور گسترده ای در مناطق گرمسیری و معتدل به ویژه در استرالیا توزیع شده و در خاک های شور اسیدی باتلاق ها و مرداب ها وجود دارد.در فصل زمستان برای زنده ماندن در شرایط سرد، یک جایگاه زمستانی ایجاد می کند. این جایگاه حاوی جوانه ای از برگ های تیز و مرتب در سطح زمین است.شما می توانید این گیاه را در لبه های گودال ها و سنگ های مرطوب،نواحی مردابی حاوی اسیدفولیک و در بین بوته های ذرت پیدا کنید. زیرا این گیاه یکی از ساکنان خاک های مرطوب تا خیس و فقیر از نظر مواد مغذی است. سرعت عمل این گیاه نسبت به ونوس حشره خوار بیشتر می باشد.

قطعات این گیاه به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد.

شرایط نگهداری این گیاه مانند ونوس می باشد. تنها تفاوت آن این است که  برای رشد مناسب نیازمند رطوبت بالا می باشد. که جهت تامین رطوبت از روش های مختلف مانند استفاده از تراریوم،می توان استفاده کرد.

۳_علف انبانی : این گیاه گوشتخوار زیبا دارای سریع ترین مکانیسم در به دام انداختن طعمه است. و هیچ شانس فراری به قربانی خود نمی دهد.این گیاه می تواند حشرات را با سرعتی بالغ بر چهار متر بر ثانیه به دام بیندازد. و به سرعتی ۲۸۰۰ برابر از شتاب گرانشی دست یابد.

علف انبانی آبزی از هرچیزی، از کک های آبی گرفته تا بچه قورباغه و ماهی های جوان تغذیه می کند.این گیاه دارای تله های مکشی شناور است که هرکدام توسط یک دریچه مودار بسته نگه داشته می شود.

این نوع گیاه گل های رنگی و زیبایی دارد که می تواند در زیبایی با گل ارکیده رقابت کند.

۴_گیاه کوزه ای حشره خوار : این گیاه مانند سایر گیاهان گوشتخوار و حشره خوار باید در خاکی فقیر پرورش یابد.

بستر مناسب برای پرورش و نگهداری گیاه گوشتخوار کوزه ای مخلوط ۲ پیمانه پیت ماس + یک پیمانه پرلیت + یک پیمانه تکه های چوب صنوبر یا ذغال می باشد.

گیاه کوزه ای آب دوست است و نیاز آبی بالایی دارد.رطوبت مناسب برای پرورش و نگهداری از این گیاه ۶۵ تا ۸۰ درصد می باشد. گیاه کوزه ای نیز به نور زیاد نیاز دارد و هرچه نور بیشتر باشد رشد گیاه بهتر است. کمبود نور و آب، دلیل رایج برای کوزه ای نشدن گیاه است.

جداره داخلی ساختمان کوزه ای گیاه گوشتخوار کوزه ای از پرز هایی پوشیده شده که در اثر حرکت حشره بر روی آن ها واکنش نشان می دهند.و با تحریک و هدایت حشره و خزنده و به سمت پایین کوزه، مانع از خروج شکار می شوند و در نهایت با ادامه این حرکت حشره در استخری از آنزیم های گوارشی در انتهای کوزه ی گیاه غرق خواهد شد. و گیاه از نیترات حاصل از تجزیه حشره برای تامین ازت مورد نیازش استفاده می نماید.

۵_گیاه ساراسینا پورپورا : یکی دیگر از گیاهان گوشتخوار است که بومی سواحل شرقی آمریکا می باشد. برگ های ساراسینا طوری تکامل یافته اند که به شکل یک شیپور و یا پارچ در آمده اند. طول برگ های پارچی شکل آن در گیاه بالغ به ۴۰ سانتی متر می رسد. ارتفاع این گیاه ۷ تا ۱۱ سانتی متر می باشد. نگهداری از این گیاه هم مانند سایر گیاهان گوشتخوار می باشد.

نویسنده: سیده فاطمه کیانی – کارشناس بخش محتوای آموزشی

منبع: مجموعه گل باکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!