فواید باغبانی روی سلامت و روان

حرفه باغبانی از زمان های قدیم در ایران، مصر، بین النهرین، روم و یونان رواج داشته است و در این خصوص می توان به باغ های معلق بابل و باغ عدن اشاره کرد.پیشینه این حرفه در ایران به بیش از شش هزار سال می رسد.حرفه باغبانی به عنوان علم و هنر و پرورش و تولید سبزی، گل و میوه تعریف می شود.

انجام فعالیت های باغبانی چه کم و چه زیاد از مزایای بی شماری برای سلامت جسمی و روحی برخوردار است. باغبانی فعالیت مثبتی است که می توانید در اوقات فراغت خود انجام دهید که علاوه بر سرگرمی شما، برای سلامتیتان نیز مفید است.امروزه روش درمانی نوینی با نام باغبانی درمانی در بیمارستان ها، آسایشگاه ها و مدارس کودکان استثنایی با هدف استفاده از سودمندی های باغبانی در حال اجرا است. به استفاده از گیاهان و محیط رشد آن ها  برای بهبود  و شفای انسان باغبانی درمانی می گویند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با شماری از فواید باغبانی آشنا شوید.

 

۱_ کاهش استرس : تحقیقات و مطالعات انجام شده در زمینه فواید باغبانی حاکی از آن است که باغبانی باعث کاهش سطح کورتیزول و در نتیجه کاهش استرس می شود.زمانی که شما مشغول باغبانی هستید یعنی از گیاهان مراقبت می کنید و این خود یک حس خوب در شما ایجاد می کند و پس از مدتی که گیاهان به ثمر نشستند و شما نتیجه مراقبت های خود را مشاهده کردید احساس خوب در شما مجدد تقویت می شود. اصولا باغبانی کاری است که شخص باید با نهایت دقت به تیمار گل و گیاه خود بپردازد و برای این کار خودش را کنترل کند. این کنترل اعصاب هنگام کار باعث می شود تا شخص تمرکز خود را حفظ کرده و از استرس و شتاب فاصله بگیرد.

 

۲_ بهبود سیستم ایمنی بدن : همانطور که می دانید خاک سرشار از موجودات ریز و میکروسکوپی است. باغبان ها خواسته یا ناخواسته با خاک گیاهانشان درگیر بوده و در معرض این موجودات زنده قرار می گیرند.بدن شما با میزبان های جدید آشنا می شود و برای مبارزه با آن ها اقدامات ایمنی جدی تری را انجام می دهد و این خود باعث می شود سطح ایمنی بدن شخص بالا برود.نوع خاصی از باکتری به نام مایکوباکتریوم در خاک وجود دارد که از راه خوردن سبزیجات ،ورود خاک به زیر ناخن یا استنشاق خاک جذب بدن می شود.این باکتری ها سبب کاهش علائم آلرژی و آسم، بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن و همچنین موجب افزایش سروتونین می شود که خاصیت ضد افسردگی آن ثابت شده است.

جالب است بدانید طبق گزارش فدراسیون حیات وحش آن دسته از کودکانی که از کمبود ویتامین د و هچنین چاقی رنج می برند با فعالیت در فضای سبز و محیط باغ می توانند این نقص ها را جبران کنند.

 

۳_ سلامت مغز و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر : باغبانی برای افراد مسن تر باعث تحریک مغز می شود.باغبانی تحرک را زیاد کرده و تعاملات اجتماعی را بالا می برد همچنین یادگیری بیشتر را به مرور زمان به انسان می بخشد.انجام روزانه فعالیت های باغبانی خطر ابتلا به بیماری  زوال عقل را تا حدود زیادی کاهش می دهد.باغبانی شامل فعالیت هایی است که بسیاری از توانایی ها را به چالش می کشد و از مزایای بسیاری از جمله تقویت عملکرد مغز برخوردار است.

 

 ۴_ کالری سوزی : باغبانی یک ورزش با شدت متوسط محسوب می شود.هر فعالیتی نیاز به میزان مشخص کالری دارد که انجام یک ساعت باغبانی میزان ۳۳۰ کالری را می سوزاند و به کاهش وزن و داشتن یک رژیم مناسب کمک می کند. باغبانی یک فعالیت ذهنی و بدنی است و به شما کمک می کند تا میزان فعالیت بدنی را افزایش دهید و همین مورد در کاهش وزن و درد های بدنی نیز به شما کمک خواهد کرد.

 

۵_ کاهش فشار خون و سلامت قلب : بر اساس گفته های موسسه ملی قلب انجام روزانه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه فعالیت باغبانی سبک باعث بهبود چشمگیر وضعیت فشار خون، قلب و ریه ها خواهد شد.فعالیت های باغبانی و همینطور انجام کارهای منزل به اندازه ورزش کردن در باشگاه کالری می سوزاند و باعث کاهش خطر بروز سکته های قلبی و مغزی در فرد می شود.

 

۶_ کمک به محیط زیست : طبق گزارش منتشر شده توسط فدراسیون ملی حیات وحش فضاهای سبز نقش بسیار مهمی در کاهش گاز های گلخانه ای، کاهش نیاز شما به خرید بسیاری از چیزها و امکان بازیافت بسیاری از زباله های آشپزخانه را دارد‌.شما میتوانید با تبدیل پسماند های خود به کمپوست نقش بسزایی در حفظ محیط زیست ایفا کنید.

 

۷_افزایش عزت نفس :فعالیت های باغبانی و نتایج آن در تقویت روابط جوانانی که تمایل به کناره گیری از جمع را دارند موفقیت آمیز است.با مشارکت دادن جوانان در برنامه های دسته جمعی،حس اعتماد به نفس و اتکا به خود را میتوان در آن ها بهبود بخشید.شخصی که از اعتماد به نفس کمی برخوردار است با پرورش دادن گیاهان و تبدیل آن ها به یک باغ بزرگ خواهد دید که می تواند نقش موثری در جامعه ایفا کند.در نتیجه این اعمال اعتماد به نفس تقویت شده و امید به زندگی بیشتر می شود.

 

۸_ تغذیه روح : قدم زدن در یک باغ و نفس کشیدن به علت وجود باکتری های سالم در خاک باعث ایجاد حس خوشبختی در فرد می شود.انسان در تعامل با گل و گیاه، آب و دیگر مظاهر طبیعت می تواند به آرامش روحی دست یابد و آرامش خود را حفظ کند.پزشکان پی برده اند مشاهده درختان و مناظر طبیعی سبب کوتاه تر شدن دوره درمان و کاهش نیاز دارویی بیماران می شود.با مشغول شدن افراد به فعالیت های باغبانی، قدرت جسمی و تحرک افزایش می یابد و افزایش فعالیت بدنی سبب افزایش طول عمر می شود و توانایی بدن را در تحمل درد و خستگی نیز افزایش می دهد.تقویت تمرکز فکر، یادگیری مهارت های جدید، بهبود توانایی های برنامه ریزی و حل مشکلات، ممارست و تمرین یادگیری تقویت افکار مثبت از محاسن باغبانی است.

 

۹_ داشتن خواب راحت تر : خواب برای سلامتی بسیار حیاتی است و این فایده ای است که نباید از آن چشم پوشی کنید.انجام فعالیت سبک باغبانی می تواند در داشتن خواب راحت به شما کمک کند.

 

۱۰_ رژیم غذایی سالم : باغبانی که با گل و گیاه مشغول است، مجبور است برای ارتقای دانش خود درمورد آن ها تحقیق کند.این کنجکاوی باعث می شود حتی در مورد تغذیه خود نیز مطالعاتی را انجام دهد.بی شک در اثر مطالعات علمی درباره فواید سبزیجات و برتری آن ها نسبت به دیگر مواد غذایی ذکر شده است و این مطالب باعث می شود که شخص سبزیجات را جایگزین مواد غذایی فست فودی کند.

 

۱۱_ افزایش قدرت دستان : باغبانی روشی عالی برای تقویت قدرت دستان و انگشتان شماست.انجام عملیات های مختلف کشاورزی مانند حفاری خاک، کاشت و … باعث افزایش قدرت دستان شما می شود.

 

نویسنده: سیده فاطمه کیانی – کارشناس بخش محتوای آموزشی

منبع: مجموعه گل باکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه